پرش به محتوا
خانه » چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم؟

چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم؟

  • از

چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم؟

چه زمانی از دنده خلاص (N) در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم؟

استفاده از دنده خلاص در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک شرایط خاص خود را دارد و گاهی ضروری جلوه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مدیریت استراتژیک، به نقل از پدال، رانندگی با خودروهای اتوماتیک در مقایسه با خودروهای دنده‌ای بسیار ساده‌تر است. رایج‌ترین حالت‌های دنده در این نوع خودروها شامل پارک (P)، عقب (R)، خلاص (N) و حرکت (D) است. سایر حالت‌ها نیز چندان پیچیده نیستند، اما آنچه بیشتر رانندگان را به چالش می‌کشد، نحوه و زمان استفاده از دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک است. دنده خلاص در خودروهای اتوماتیک از نظر عملکرد تفاوتی با دنده خلاص در خودروهای دنده‌ای ندارد؛ این حالت به معنای واقعی کلمه یک دنده نیست، بلکه موقعیتی واسطه بین دنده عقب و دنده حرکت است. هنگامی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، ارتباط گیربکس با موتور جدا می‌شود، به‌طوری‌که فشردن پدال گاز تنها دور موتور را افزایش می‌دهد و خودرو را به حرکت درنمی‌آورد. همچنین، برخلاف حالت پارک که چرخ‌ها قفل می‌شوند، در حالت خلاص استفاده از ترمز دستی هنگام توقف ضروری است.

باید از برخی عادات در رانندگی با خودروهای اتوماتیک اجتناب کرد؛ یکی از این موارد، جابه‌جایی اهرم به حالت حرکت در حال حرکت خودرو به عقب و یا انتقال به دنده عقب درحالی‌که خودرو به‌آرامی به جلو حرکت می‌کند، است. روش صحیح جابه‌جایی از دنده حرکت (D) به دنده عقب (R) شامل فشردن پدال ترمز، انتظار برای توقف کامل خودرو و سپس انتقال اهرم از D به N قبل از حرکت به R است. برای حرکت رو به جلو پس از حرکت به عقب، ابتدا خودرو را کاملاً متوقف کنید، اهرم را از R به N منتقل کرده و سپس به D تغییر دهید. این روش نه‌تنها از فرسودگی غیرضروری قطعات گیربکس جلوگیری می‌کند، بلکه رانندگی نرم‌تر و روان‌تری را نیز به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید