زنگ خطر رشد کاریکاتوری آموزش عالی و ابراز تأسف نخبگان

توزیع نامتناسب داوطلبان رشته‌های مختلف دانشگاه‌ها سبب ایجاد رشد کاریکاتوری آموزش عالی می‌شود، نخبگان کشور نیز ابراز تأسف خود را در این باره اعلام کرده‌اند.

زنگ خطر رشد کاریکاتوری آموزش عالی و ابراز تأسف نخبگان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه مدیریت استراتژیک، اول بهمن ماه وزیر علوم و معاونانش در نشستی در سالن شهدای جهاد علم وزارت علوم میزبان استعدادهای برتر کشور بودند و درددل‌ها، صحبت‌ها و انتقادات خود را با مسوولان بالادستی آموزش عالی کشور مطرح کردند. در این میان یکی از نخبگان کشور صحبت‌های خود را با ناراحتی و ابراز تأسف آغاز کرد و حتی بسیار غصه خورد از اینکه چرا آمار داوطلبان گروه ریاضی در کنکور سال‌های اخیر بسیار کاهش داشته است. این استعداد برتر کشورمان گفت: من وقتی آمار داوطلبان کنکور را می‌بینم واقعا غصه میخورم که تعداد داوطلبان رشته ریاضی در این حد پایین است، چرا رشته ریاضی به اینجا رسید؟ واقعا تاسف بار است. با توجه به این موضوع بد نیست گریزی بزنیم به آمار گروه‌های مختلف آزمایشی در آزمون سراسری سال‌های اخیر. در کنکور سال ۹۷، یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۷ ثبت‌‌نام کردند که تعداد داوطلبان این آزمون در مقایسه با سال قبل از آن، ۲۷ هزار و ۴۶۶ نفر افزایش داشت و بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۶۴۲ هزار و۴۵۱ نفر بود. حدود ۶۳.۵ درصد کل داوطلبان کنکور سال ۹۷ در گروه علوم تجربی متقاضی شدند و تعداد داوطلبان گروه علوم ریاضی از ظرفیت موجود کمتر بود به طوریکه در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ داوطلب، علوم انسانی ۲۰۵ هزار و ۲۶ داوطلب،گروه هنر ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب و گروه زبان‌های خارجه ۷ هزار و ۵۳۸ داوطلب حضور داشتند. در کنکور سال ۹۸، یک‌میلیون و ۱۱۸هزار و ۷۹۳ نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۶۴هزار و ۲۷۸ نفر در گروه ریاضی، ۶۳۷هزار و ۹۴ نفر در گروه تجربی، ۲۸۲هزار و ۱۵۱ نفر در گروه انسانی، ۲۴هزار و ۷۶۹ نفر در گروه هنر و ۱۰هزار و ۵۰۱ نفر در گروه زبان‌های خارجی داوطلب شدند.

در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت نام کردند، در آزمون گروه آزمایشی هنر تعداد ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۵۵ هزار و ۲۵۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ داوطلب، در آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی تعداد ۵۹۴ هزار ۲۵۹ داوطلب و در آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ داوطلب شرکت می‌کنند. در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، تعداد ۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر ثبت نام کردند. مجموع ظرفیت ۲۰۵ هزار و ۸۶۹ نفر بود که بیشترین ظرفیت به گروه علوم تجربی با ۶۰ هزار و ۹۶۸ نفر اختصاص داشت. در کنکور سال ۱۴۰۱، تعداد یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر ثبت نام کردند، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، ۳۸.۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن گروه‌های علوم انسانی، زبان های خارجی، هنر و ریاضی قرار داشتند. در نوبت اول کنکور سال ۱۴۰۲ که در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه امسال برگزار شد، ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ داوطلب شرکت کردند که از این تعداد، ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر در گروه علوم تجربی، ۳۰۹ هزار و ۲۱۹ نفر گروه علوم انسانی، ۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر گروه علوم ریاضی و فنی، ۵۹ هزار و ۵۱۴ نفر گروه زبان‌های خارجی و ۳۹ هزار و ۵۵ نفر داوطلب گروه هنر بودند. فقط یک نگاه گذرا به این آمار کافی است تا بدانیم چرا استعداد برتر کشور در نشست با وزیر علوم به حال رشته ریاضی تأسف می‌خورد و از مسوولان می‌خواهد فکری برای این موضوع بکنند، نگاه به این آمار نشان می‌دهد در عرصه گرایش به سمت رشته‌های علوم تجربی و خالی ماندن ظرفیت رشته‌های علوم پایه با فاجعه مواجه هستیم همانطور که مقام معظم رهبری نیز در چند سال گذشته درباره توجه مسوولان به نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی تاکید فرموده‌اند. مقام معظم رهبری در بیانات خود در دیدار با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها فرموده اند: «بعضی رشته ها در غربت قرار گرفته اند، آماری که به من داده اند نشان می دهد که مثلا حدود ۵۰ درصد داوطلبان کنکور رشته ریاضی که رشته بسیار مهمی است، کاهش پیدا کرده؛ این برای آینده کشور خطرناک است؛ ما این رشته های مهم علوم پایه را –به خصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را- برای آینده لازم داریم؛ اگر چنانچه داوطلبانِ اینها کم باشند و هجوم بشود به رشته های درآمدزا که حالا یک پولی و شغلی بلافاصله در اختیار انسان می گذارد، این [موجب] مشکل است. عوارضِ این عدم توازن را باید دستگاههای دانشگاهی حتما جبران کنند.» در این باره عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز چندی پیش اعلام کرده بود: وی هدایت تحصیلی در آموزش عالی هوشمندانه نیست و به تدبیر ویژه‌ای نیاز دارد. محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم نیز این شرایط را رشد کاریکاتوری در آموزش عالی می‌داند و می‌گوید: باید در رشته‌های مختلف مانند علوم انسانی، علوم پایه، هنر، کشاورزی و فنی و مهندسی به اندازه نیاز جامعه دانشجو پذیرش کنیم و شاهد رشد کاریکاتوری در آموزش عالی نباشیم که برای این موضوع باید پژوهشگران رشته‌های علوم انسانی راهکار ارائه دهند که چگونه می‌توان به یک ترکیب متوازن رشته‌های تحصیلی دست پیدا کنیم. مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف رشد نامتوازن رشته‌های آموزش عالی را به دلیل مد شدن یک رشته در میان جوانان می‌داند و می‌گوید: یک رشته مد می‌شود و همه به سمت آن می‌روند در حالیکه خانواده‌ها باید با اطلاعات دقیق و کامل برای انتخاب رشته به فرزندشان راهنمایی بدهند و به دنبال مد یا حتی درآمدزایی یک رشته خاص زیاد نباشند.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید