بازگشت آزمایش به تنظیمات کارخانه در آستانه سفر رئیس جمهور/ رشیدی کوچی: مزایده کارخانه فقط دست مسئولان را خالی کرد

آینده مبهم کارخانه آزمایش به خصوص در پی مزایده چراغ خاموش کارخانه آزمایش آن هم در واپسین روزهای سال 1401 وضعیت این نماد افتخار ملی و صنعت بومی ایران را بیش از پیش پیچیده کرده است.

بازگشت آزمایش به تنظیمات کارخانه در آستانه سفر رئیس جمهور/ رشیدی کوچی: مزایده کارخانه فقط دست مسئولان را خالی کرد

«مزایده آزمایش فقط دست ما را خالی کرد. مدیرعامل می‌گوید شما تلاشتان را کردید کارخانه را بفروشید اما کسی پیدا نشد، الان خودمان هستیم و خودمان.» این‌ها بخشی از گلایه‌های نماینده مردم مرودشت است.

به گزارش مدیریت استراتژیک از شیراز، خرداد ماه سال گذشته بود که کارخانه آزمایش پس از بیش از شش ماه جلسه و برنامه‌ریزی و بعد از آنکه مدیریت عالی استان از سوی رییس‌جمهور ماموریت ویژه یافت کارخانه آزمایش را که دیگر چیزی از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در آن وجود نداشت بار دیگر احیا کرده و به چرخه تولید برگرداند، آزمایش در مراسمی بدون حضور مدیران ارشد استانی پس از حدود دو دهه خاموشی فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

وجود تجهیزات قدیمی که وظیفه مونتاژ محصولات توافق شده از جمله آبگرمکن مخزنی گازی را بر عهده داشتند، شروع کم رمق و پرانتقادی برای کارخانه پرآوازه آزمایش بود که تقریبا سبب ناامیدی کسانی شد که چشم انتظار بازگشت کارخانه آزمایش بودند.

با توجه به ابطال پروانه تولید کارخانه آزمایش که سالها پیش از این با اعلام ورشکستگی کامل، مدیر تصفیه تعیین کرده بود، این کارخانه به شرکت هادکو که از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی آزمایش است منتقل و با اخذ مجوزهای لازم فعال و  اقدام به جذب نیرو و فعالیت مجدد نمود.

تولید انواع آب گرمکن گازی ایستاده به ظرفیت 150000 دستگاه –طرح تولید کولر آبی به ظرفیت 100000 دستگاه محصولات توافق شده با سهام داران عمده کار خانه آزمایش بود که هنگام بازگشایی آن محصول آبگرمکن، به صورت محدود و با حدود پنجاه نیرو، مونتاژ آن انجام می‌شد و طبق برآورد در صورت راه اندازی خط تولید کولر آبی ظرفیت اشتغال به صد نفر باید می‌رسید.

از توافق‌نامه میان مدیران آزمایش و مسئولان استان سندی رسانه‌ای نشده است تا آنچه دقیقا در محتوای سند ذکر شده، روشن شود اما در گفتگوهای انجام شده آمارهای متفاوتی ذکر شد.

رییس سازمان صمت استان فارس تعداد نیروهای توافق شده را تا پایان خرداد  ۵۰ نفر ذکر کرد و احتمال داد پس از آن در مراحل بعد و با رشد فعالیت کارخانه این تعداد افزایش یافته و تا پایان شهریور به ۲۵۰ نفر برسد.

با این وجود در جلسه سال گذشته استاندار فارس، معاون اجرایی وی اعلام کرد  مدیران آزمایش توافق کرده اند تا آخر خرداد  ۱۰۰ نفر و تا اخر سال ۵۰۰ نفر کارگر را به کار گیرند.

در کنار این موارد، سخنان جلال رشیدی، نماینده مرودشت در مجلس نیز قابل توجه بود که در گفتگو با فارس آنچه را که توسط مالکان در کارخانه آزمایش در حال وقوع بود، کاملا منطبق بر توافق‌نامه اولیه می‌دانست و اعلام کرد اگر اعتراضی است نه به مدیران آزمایش بلکه به مدیریت استان است که از ابتدا دست بالا نگرفت.

در هر حالت به نظر می رسید کارخانه آزمایش از برنامه‌ریزی های انجام شده عقب است، تولید کولر و اشتغال صد نفر که باید در اواسط تابستان راه اندازی می‌شد، رخ نداد و تا پاییز سال گذشته کمی بیش از ۶۰ نفر در کارخانه مشغول به کار شدند‌.

راه اندازی کارخانه نتیجه دلخواه را نداشت و مدیران استان با عدم رضایت از مالکان کارخانه در جلسات مختلف از احتمال مزایده آزمایش صحبت می‌کردند‌.

در مقایسه با سایر واحدهای راکد، بدهی کارخانه‌ای به بزرگی آزمایش زیاد نیست و مجموع بدهی های آزمایش 1527 میلیارد ریال برآورد شده که بالاترین میزان آن به بانک ملت به مبلغ 900 میلیارد ریال تعلق دارد.

همچنین این واحد مستعد صنعتی به شرکت برق 18 میلیارد ریال، امور مالیاتی 190 میلیارد ریال، شهرداری 260 میلیارد ریال، تأمین اجتماعی 156 میلیارد ریال و در نهایت به بانک ملی سه میلیارد ریال (سیصد میلیون تومان) بدهی معوقه دارد که با تقسیط و امهال قابل بازپرداخت است.

با این وجود استاندار فارس در پاییز سال گذشته با اعلام ناامیدی از مدیران آزمایش بر مزایده کارخانه تأکید کرد. همچنین محسن ربانی‌زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس دی ماه گذشته درباره روند مزایده آزمایش به مدیریت استراتژیک گفت: کارخانه آزمایش در رهن بانک ملت شعبه سرخه حصار تهران است که با اجراییه آن، بررسی کارشناسی در استان انجام شد و به بانک اعلام کردیم و شعبه مذکور در حال طی کردن مراحل مزایده بود که شرکت پیام، اعتراضی روی روند کارشناسی گذاشت.

وی افزود: بعد از کارشناسی طبق قانون صاحب ملک حق دارد تا چندبار روی نظریه کارشناسی اعتراض بگذارد و مالک در حال حاضر اعتراض گذاشته و به مرحله دوم که هیئت کارشناسی سه نفره است رفته است و اگر باز هم اعتراض بگذارد، که به نظر می‌رسد می گذارند به مرحله سوم می‌رود و بعد از آن دیگر حق اعتراض ندارند.

ربانی زاده صراحتا اعلام کرد: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت انجام شود زیرا سرمایه گذارانی هستند که می‌توانند کارخانه‌ را از یک سوله خالی خارج کنند.

گرچه تجربه شکست مزایده آی تی آی پیش چشم مدیران استان بود، اما مزایده آزمایش در آخرین روزهای سال در حالی که تنها سرمایه‌گذار داوطلب خرید کارخانه در خارج از کشور حضور داشت، کاملا چراغ خاموش برگزار شد و بر خلاف آنچه گفته شد متاسفانه خریداری وجود نداشت و اکنون آزمایش در آستانه سفر رییس جمهور به استان فارس به نقطه شروع بازگشته است.

مزایده تنها دست ما را خالی کرد

جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت کنونی کارخانه آزمایش گفت: مسلما این اتفاق تقصیر کسانی است که نگذاشتند کار بر روال خود پیش برود.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه ما تمام تلاش خود را کردیم که چند خط تولید در آزمایش راه بیندازیم، سهامداران را پای کار آوردیم، دو خط تولید هم راه اندازی شد، خط تولید سوم هم طبق توافقی که در ستاد رفع موانع تولید به صورت مکتوب منعقد شده بود که سه خط تولید تا خرداد ماه امسال با ظرفیت اشتغال 500 نفر راه اندازی کنند، اما متاسفانه در مجموعه‌های مختلف کارشکنی‌های زیادی انجام گرفت، کارخانه را به مزایده بردند و سرمایه گذار و سهامداران از این موضوع دلسرد شدند.

رشیدی افزود: دیدیم که به مزایده هم رفت و هیچ اتفاقی نیفتاد، ما بارها تاکید کردیم که مزایده گذاشتن این کارخانه الان که سهامداران سرکار آمده اند اشتباه است.

نماینده مردم مرودشت البته رسانه و گزارش‎‌های منتشر شده را هم متهم کرد و گفت: من خاطرم هست که رسانه هم نسبت به این مسئله که سهامداران کارخانه کار خاصی انجام نمی دهند و بهتر است به مزایده گذاشته شود، نگاه مثبتی داشت.

رشیدی گفت: دیدیم که مزایده رفت، خریدار هم پیدا نشد و الان مدیران کارخانه دستشان بالاتر از ماست و می گویند شما که به مزایده گذاشتید و کسی پیدا نشد، ما هم کار خودمان را انجام می دهیم.

نماینده مردم مرودشت افزود: ما مجدد رفتیم صحبت کردیم‌ که همان تفاهم‌نامه اولیه را انجام دهند، الان دو خط تولید فعال است، بیست، سی نفر سرکار هستند؛ لیست شاغلین به اداره کار داده شد و صحت سنجی هم شده است.

رشیدی گفت من هم از استانداری و هم از کسانی که بجای همراهی، با فشار مزایده کار را به جایی رساندند که آخر هم نتیجه نداد گلایه دارم.

وی: سهامداران پای کارآمدند و دارند کارخانه مرده را زنده می کنند و مکتوب توافق شده که خط تولید آبگرمکن راه بیفتد بعد مدام گفته می‌شود این محصول مونتاژی است. کجا دارند یک محصول را صفر تا صد تولید می کنند؟ هر جا ببینید قطعات محصول را از جاهای مختلف به دست می آورند و یک محصول تولیدی بیرون می دهند.

وی  تأکید کرد: کارخانه به مزایده رفت و کسی هم شرکت نکرد، اینجوری باید بگویم که با این کار برگ برنده از دست ما خارج شده، مدیرعامل به من می گوید شما که تمام تلاشتان را کردید کارخانه را بفروشید، کسی نیامد! حالا ما خودمان هستیم و‌ خودمان.

وی در پاسخ به این پرسش که اما مزایده با اعتراض شرکت پیام برگزار نشد، گفت: در واقع مزایده اصلا بنیان و اساسی نداشته که برگزار شود؛ اینقدر بی اساس بود که با یک شکایت لغو شد. یعنی از اصل این مزایده ضعیف بود. تنها اتفاقی که افتاد دست ما را خالی کرد.

رشیدی تصریح کرد: قرار بود تا پایان سال ۵۰۰ نیرو مشغول به کار شوند اما برای این اتفاق باید حمایت می‌شدند؛ نه اینکه به همه جا اعلام شود که با آنها همکاری نکنید چون کارخانه در نوبت مزایده قرار دارد.

جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز در خصوص وضعیت کارخانه آزمایش به فارس گفت: در این مدت برای کارخانه آزمایش هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و مالکان صادقانه برخورد نکردند.

قادری خاطرنشان کرد: مسئولان متولی باید در سفر دوم رییس جمهور پاسخگوی دولت باشند که چرا مشکل کارخانه حل نشده و عدم احیای آزمایش یک نمره منفی برای استان است.

پایان پیام/ ف

دیدگاهتان را بنویسید