اما و اگرهای انتقال یک کارخانه/ کمبود اعتبار، پشم شیشه شیراز را در یک قدمی انتقال زمین زد

کارخانه پشم شیشه، یکی از واحدهای صنعتی آلاینده در شیراز به شمار می‌رود که انتقال آن به منطقه ویژه اقتصادی باید تا پایان سال گذشته انجام میشد اما این امر محقق نشده و مسئولان، کمبود اعتبار را عامل این تعلل می‌دانند.

اما و اگرهای انتقال یک کارخانه/ کمبود اعتبار، پشم شیشه شیراز را در یک قدمی انتقال زمین زد

به گزارش مدیریت استراتژیک از شیراز، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی در قبال جمعیت شهری همچون دو روی سکه عمل می‌کنند.

این واحدها، از یک سو با تولیدات خود نیازهای عمومی را مرتفع می‌کنند اما از سوی دیگر آلایندگی ناشی از برخی کارخانه‌ها، عنصری مزاحم و آزاردهنده است. به همین جهت، طرح خروج کارخانه‌های آلاینده‌ از 2 دهه قبل مطرح شد.

صنایع با آلایندگی خود، شریان‌های شهر را به مخاطره می‌اندازند و مردم و بسترهای طبیعی را با چالش‌های زیست محیطی مواجه می‌کنند.

خروج صنایع آلاینده، مطالبه‌ای که در گذر زمان همچنان پا برجا است

در این راستا، یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال سه کارخانه آلاینده سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی به خارج شهر است که تحقق این امر، نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ها و همراهی مسئولان می باشد.

 لزوم خروج این واحدهای صنعتی را بارها کارشناسان، دستگاه‌های مختلف و شهروندان شیراز مطرح کرده اند و از سال گذشته، این امر مهم به شکل جدی‌تری در دستور کار مسئولین استان فارس قرار گرفته است اما همچنان محقق نشده است.

کارخانه پشم شیشه، یکی از واحدهای صنعتی آلاینده در شیراز به شمار می‌رود که تدابیر لازم برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر اتخاذ و زمینی نیز برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

بنا بر اعلام سازمان صنعت و معدن فارس، این پروژه پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و فرایند اجرایی آن در منطقه ویژه، طبق برنامه زمان بندی که مدیریت کارخانه پشم شیشه ارائه داده، می‌باشد.

همچنین اعلام شد که این کارخانه سال 1401 در منطقه ویژه به بهره‌برداری برسد و شاهد تعطیلی این کارخانه در شهر شیراز باشیم.

موضوعی که معاون محیط زیست نیز پیش از این به آن اشاره نمود و گفت که پشم شیشه طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال 1401 باید به منطقه ویژه منتقل شود.

انتقال کارخانه پشم شیشه در پیچ و خم تامین اعتبار

البته این فرایند طبق زمان بندی انجام نشد و سازمان محیط زیست اکنون مسئله کمبود اعتبار را مطرح می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در زمینه انتقال پشم شیشه به خبرنگار فارس گفت: کارخانه جدید پشم شیشه، خارج از شهر شیراز در حال احداث است اما مشکل تامین اعتبار باعث شده این پروژه تکمیل نشود.

قاسم نهاوندی ادامه داد: ما مکاتبات لازم را انجام دادیم و پیگیری جهت انتقال کارخانه انجام شده است.

وی بیان کرد: مطابق کارگروه ماده 14 قانون هوای پاک، مجتمع‌های صنعتی آلاینده باید خارج از محدوده شهری استقرار یابند.

این مسئول اظهار داشت: به موجب همین اصل، انتقال کارخانه های پشم شیشه، سیمان و روغن نباتی در دست اقدام قرار دارد و جابجایی تاسیسات آنها یک ضرورت است.

برد – برد به نفع صنعت و محیط زیست

سال‌ها پیش، چالش بین رونق صنایع و مقابله با آلایندگی آنها مطرح بوده که یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل آلودگی ناشی از کار کارخانه‌ها، انتقال آنان به خارج از شهر است. البته راه ساده‌تر استقرار کارخانه در محدوده خارج شهر، در همان بدو تاسیس است.

نهاوندی با اشاره به اینکه برخی از  واحدهای صنعتی زمان احداث در جوار مناطق مسکونی نبودند، افزود: بعدها که محدوده شهری توسعه یافت و مجتمع‌های مسکونی احداث شد،  واحدهای صنعتی در مجاورت مناطق مسکونی و حوزه شهری قرار گرفتند و چالش زیست محیطی شکل گرفت.

وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی پس از مدتی مستهلک می شوند و راندمان تولید آنها به لحاظ کمی و کیفی کاهش می‌یابد، همچنین از لحاظ زیست محیطی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست فارس گفت: واحد صنعتی در این شرایط نیز می‌خواهد به فعالیت خود ادامه دهد و کار خود را توسعه بخشد اما سازمان محیط زیست نمی‌تواند مجوز لازم را به آن ارائه دهد چرا که کارخانه در مکانی قرار گرفته که با ضابطه‌های زیست محیطی منطبق نیست.

نهاوندی افزود: بنابراین کارخانه ناچار است با راندمان پایین و کیفیت نامساعد به تولید خود ادامه دهد و شانسی برای توسعه ندارد.

وی اظهار داشت: اما چنان چه برای انتقال به خارج از شهر اقدام کند، هم به محیط زیست کمک کرده هم فرصتی برای توسعه کارخانه و ارتقا ظرفیت تولید خود ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: بنابراین انتقال کارخانه یک فرایند برد – برد است که هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و در نهایت به نفع محیط زیست، صنعت و مردم است.

گزارش از : سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/ س

دیدگاهتان را بنویسید