امام جمعه ارسنجان: رشد تولید، نسخه درمان بیماری‌های مزمن اقتصادی است/ لزوم جذاب سازی و ترویج فرهنگ تولید به جای سودآوری

خطیب جمعه ارسنجان بر لزوم رشد تولید تاکید کرد و گفت: رشد تولید، نسخه درمان برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی کشور نظیر نرخ بیکاری بالا، وابستگی به خام‌فروشی و تنوع کمِ سبد صادراتی کشور است.

امام جمعه ارسنجان: رشد تولید، نسخه درمان بیماری‌های مزمن اقتصادی است/ لزوم جذاب سازی و ترویج فرهنگ تولید به جای سودآوری

حجت الاسلام حسینعلی بهرامی در گفتگو با خبرنگار فارس در ارسنجان، با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام “مهار تورم، رشد تولید” اظهار کرد: انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با هدف بسیج امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای ایحاد بهبود و تحول در فضای جامعه صورت می‌گیرد.

وی افزود: شعار سال، مطالبه‌ای منحصر به یک سال خاص نیست، چرا که اساساً بهبود و تحول موضوعی مستمر و زمانبر است. 

امام جمعه ارسنجان، با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۲ “مهار تورم و رشد تولید” از جمله مطالباتی است که در طی سنوات گذشته همواره در بیانات معظم‌له اشاراتی مستقیم و غیرمستقیم بدان وجود داشته، تاکید کرد: انتخاب این شعار برای سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده اولویت‌دارشدن آن به جهت ملاحظاتی خاص در مقطع کنونی کشور است.

 حجت الاسلام بهرامی ابراز کرد: در نگاه نخست این شعار دلالت بر دو مطالبه سلبی و ایجابی دارد و مطالبه مهار تورم به‌عنوان شرط لازم رشد تولید، به درستی مقدم بر آن شده است.

وی گفت: اصولاً در یک شرایط تورمی به‌ویژه تورم‌های بالا امکان برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و توسعه بنگاه‌های تولیدی وجود نداشته و سرمایه‌گذاران رغبتی به ورود در عرصه تولید نخواهند داشت.

 خطیب جمعه ارسنجان بر لزوم رشد تولید اشاره کرد و افزود: رشد تولید، نسخه درمان برخی بیماری‌های مزمن اقتصادی کشور نظیر نرخ بیکاری بالا، وابستگی به خام‌فروشی و تنوع کم سبد صادراتی کشور است.

او جذاب‌سازی تولید برای عموم مردم و ترویج فرهنگ تولید به‌جای سودآوری را یک مهم اساسی توصیف کرد و گفت: انتظار مردم جذاب‌سازی تولید و حاکم‌شدن فرهنگ سودآوری ناشی از کار و فعالیت مولد اقتصادی به‌جای فرهنگ سودآوری بادآورده از محل دلالی و سفته‌بازی است.

 بهرامی،بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و همچنین تسهیل راه‌اندازی مشاغل خرد و متوسط تاکید کرد و بیان داشت: پرهزینه‌کردن هر نوع سودآوری از روشهای غیر مولد و رقیب تولید باید در دستور کار قرار داشته باشد.

 او ادامه داد: در این راستا نه‌تنها دولت بلکه سایر قوا و بخش‌های حاکمیتی نیز باید به فراخور اختیارات و مسئولیت‌های خود و با عزمی راسخ به پشتیبانی دولت وارد میدان شوند. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی ارسنجان اضافه کرد: دستگاه‌ها، رسانه‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی باید به توسعه فرهنگ کار و تولید اهتمام جدی ورزند،ولی متاسفانه آنچه در غالب رسانه‌های رسمی و غیر رسمی ترویج می‌شود با وضعیت مطلوب در این زمینه فاصله معناداری دارد.

مولدسازی منابع راکد و کم بازده

او در بخش دیگری از سخنان خود مولدسازی منابع راکد و کم بازده را یکی از راهبردهای اصلی در راستای رشد تولید در کشور دانست و گفت: نرخ پائین بهره وری در کشور نشان می‌دهد در این زمینه کوتاهی هائی صورت گرفته است.

حجت الاسلامی بهرامی بیان کرد: بسیاری ازمعادن، بنگاه‌های متوسط و بزرگ، پالایشگاه ها، نیروگاه‌ها و… در کشور در حال فعالیت هستند که بازدهی آنها پائین‌تر از استانداردهای بین‌المللی است، از طرفی ظرفیت‌های مغفول و بکر بسیاری در کشور داریم که هنوز نتوانسته‌ایم آنها را در مدار تولید و ایجاد ارزش افزوده قرار دهیم.

 استفاده از ظرفیت مجموعه‌های دانش‌بنیان در رشد تولید

به گفته وی؛ ظرفیت‌های بی‌نظیر مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان کشور که طی چندسال اخیر به‌خوبی توانسته‌اند به اعتماد و حمایت‌های حاکمیتی پاسخ مناسبی دهند نیز می‌تواند به مانند یک شتاب‌دهنده قوی به رشد تولید ملی کمک نماید.

 لزوم مردمی‌شدن اقتصاد

  امام جمعه ارسنجان تاکید کرد: نکته‌ای دیگر که باید به آن اشاره داشت، اینست که موفقیت دولت و حاکمیت در اجرای سیاست‌های تحولی و بهبود دهنده شرایط اقتصادی به‌شدت وابسته به همراهی و همکاری مردم است، متاسفانه تصور غالب در سیاست‌گذاری اقتصادی در ۴ دهه اخیر این بوده که هر سیاست ابلاغی از سوی دولت به ناچار و ناگزیر باید از سوی مردم پذیرفته شود.

بهرامی تصریح کرد: ناگفته پیداست که عدم اقناع‌سازی و همراه‌کردن مردم با سیاست‌ها منجر به هزینه‌های فراوانی به کشور شده و حتی از منظر اثربخشی نیز در غالب موارد خروجی‌ها با اهداف تفاوت بسیاری داشته است.

وی متذکر شد: باید به این حقیقت اذعان داشت که سیاست گذاری اقتصادی جاده‌ای یکطرفه و رویکردی دستوری از بالا به پائین نیست، زیرا مردم از ابتدای انقلاب در بطن همه تحولات و اصلاحات بوده‌اند و هرکجا که مردم و اقناع‌سازی آنها نادیده گرفته شده دستاوردها ناچیز بوده است.

 خطیب جمعه ارسنجان عنوان کرد: اگر مردم حسن نیت و صداقت در گفتار و رفتار مسئولین را ببینند حاضرند هزینه‌ها و دشواری‌های رسیدن به اهداف و آرمان‌ها را بپردازند و در اینصورت مجالی برای عرض اندام معاندین و مخالفین نخواهد ماند.

 او در خاتمه افزود: مدیریت و هدایت افکار عمومی در راستای تحقق اهداف اقتصادی موضوعی است که متاسفانه کمتر مورد توجه بوده و ضروریست بدان اهتمام جدی داشت.

پایان پیام/خ

دیدگاهتان را بنویسید